Recent Posts

چهارشنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۸۴

کاریکاتور روزنامه دانمارکی















کاریکاتور شکل کوچکی از یک هنر بسیار ظریفی است که من علاقه زیادی به آن دارم .می‌تواند مثلاً در یک هزارم ثانیه آدم را بخنداند و در عین حال می‌تواند آبرو و حیثیت سورژه را ببرد با شکلها و مفاهیم مختلف و البته با ابزار بسیار ساده مثل ماژیک و قلم . و مخضوصاً در حکومتهای مستبد و یا اشغالگر کاریکاتوریست‌ها متعهد و مسئول قلم خود را فراخوانی می‌کنند برای حمایت از مردم و بیدار کردن وجدانهای بخواب رفته . یک نمونه آن Naji Al-ALi, کاریکاتوریست فلسطینی که بدست سازمان امنیت اسرائیل به قتل رسید . او از قلم سلاحی ساخته بود که مقامات اسرائیلی را به زانو در آورده بود . در کشور خودمان ایران هم کاریکاتوریست‌های برجسته‌ای بودند که با محدودیتهای زیاد با اشاره و کنایه در قالب طنز کار می‌کردند . و بعد از سرقت انقلاب بیشتر این هنرمندان یا به زندان و یا به خارج از کشور متوای شدند نمونه‌اش هنرمند عزیزمان توفیق عقیلی که افتخار آشنایی با آن را دارم و دیروز سایت ایران لیبرتی مجموعه‌ایی از کارهای آن را که حدود شش صفحه است جمع‌آوری کرده و در دسترس کاربران قرار داده است که این مجموعه را اینجا می‌توانید مشاهده کنید و اما کاریکاتور‌های روزنامه دانمارکی که این چند روزه مقالات و تصاویر صفحات اول روزنامه‌های جهان را به خود اختصاص داده است و باعث درگیری‌های قهرآمیز و در پی آن اعتراضات گسترده‌ای از طرف بعضی از کشور‌ها را به دنبال داشت مرا هم به فکر فرو برد من شخصاً فکر می‌کنم آزادی عقیده و بیان یکی از اساسی‌ترین حقوق انسانها است و مخالف هر گونه سانسور و تهدید هستم ولی این اعتراضات و تظاهرات‌ها از طرف برخی از مسلمانان را اجتناب ناپذیر می‌دانم زیرا بنیادگرایان منتظر همین موقعیتها هستند تا نیروهای تحت ستم را سازماندهی کنند و متاسفانه بنیادگرایی در تمام مذاهب جهان وجود دارد همانجوری که نیروهای دموکرات و آزادیخواه وجود دارد و عملاً یعنی آب به آسیاب دشمن ریختن حالا این کاریکاتورها هم معمولی وبه لحاظ تکنیکی در سطح پائین بودند . من از هیچ دین و آئینی پیروی نمی‌کنم گرچه به خداوند اعتقاد دارم ولی اگر هم معتقد به مسیح و یا محمد و یا بودا .... بودم یک مسئله شخضی می‌شد و به خودم تعلق داشت نه به دولت نه به قانون نه به مطبوعات نه به کاریکاتور طنز نه به حزب نه به علم و....فقط به شخص خودم مربوط می‌شد . این یکی دو روزه مقاله‌های دیدم که نوشته شده بود بله در غرب براحتی می‌توانید پاپ را به مسخره بگیرید و کاری با شما ندارند ولی باید عرض کنم اگرمسئله مربوط به یک روزنامه و رسانه گروهی باشد فرق می‌کند و براحتی به دادگاه می‌کشتد و به این سادگیها هم نیست برایتان نمونه دارم مجله اندیمدیا را بخاطر چاپ عکسهای طنز و مونتاژ شده پاپ بندیک که در لباس نازی ‌ها مونتاژ شده بود
papa Raztingerدولت ایتالیا این مجله را توقیف کرد اگرجه سانسور و محدودیت را تائید نمی‌کنم ولی حمله به باورهای مذهبی و ضدیت کوررا هیچ وقت در خدمت مردم نمی‌دانم وهمینطور واکنش وحشیانه بنیادگرایان و تعضب ورزی آنان هم در خدمت مرتجعین می‌دانم و کسانی هستند که با لشکر کشی و کافر کشی و بردن مردم به جنگهای طولانی مثل جنگهای صلیبی میان مسلمانان و مسیحیان، به حکومتهای ننگین خود ادامه می‌دهند

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Mohandes :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر