Recent Posts

سه‌شنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۸۶

دو روزنامه‌نگار


روز یکشنبه یک روزنامه‌نگار افغان که ماه گذشته توسط طالبان ربوده شده بود به قتل رسید . این روزنامه‌نگار افغان اجمل نقشبندی نام داشت و مترجم روزنامه‌نگار ایتالیایی دانیله ماستروجیاکومو بود که به همراه راننده افغانی روز چهارم مارس در ولایت هلمند افغانستان به گروگان گرفته می‌شوند و در همان موقع دستگیری سر راننده افغانی را به خاطر جاسوسی برای خارجی‌ها می‌برند .
و روزنامه‌نگار ایتالیایی پس از دو هفته در یک اقدام بحث برانگیز با پنج فرمانده زندانی طالبان معاوضه می‌شود . و این اولین بار نیست که دولت ایتالیا با کمک دولت کرزای با طالبان معامله می‌کند سال پیش هم دولت ایتالیا برای آزادی یک عکاس ایتالیایی به طالبان 2 میلیون دلار باج داد و امروز دولت ایتالیا این معامله را تائید می‌کند .

آزادی خبرنگار ایتالیایی و تبادله با پنج فرمانده طالبان نگرانی‌هایی را برای خبرنگاران و دفاتر بین‌المللی بوجود آورده است چون امتیازدادن برای گروگان‌گیری همیشه از طرف دولت‌ها مردود است چرا که باعث ازدیاد و رواج گروگان‌گیری می‌شود و به زبان دیگر یعنی طالبان را تشویق می‌کنند تا هر جا که بتوانند یک نفر خارجی را بگیرند و خواستار آزادی زندانیان طالب از دولت بشوند .

و خلاصه با تلاش دولت افغانستان و ایتالیا این روزنامه‌نگار ایتالیایی به کشورش باز می‌گردد . ولی اجمل نقشبندی روزنامه‌نگار و مترجم او در اسارت طالبان می‌ماند . و دولت افغانستان و ایتالیا هیچ تلاشی برای آزادی او انجام نمی‌دهند .

اجمل نقشبندی در سرزمین خودش در اسارت قرار داشت و در برابر چشمانش همکار او روزنامه‌نگار ایتالیایی ، که به خاطر او به اسارت افتاده بود آزاد می‌شود .

آیا جان یک روزنامه‌نگار افغان تا این حد بی ارزش و پیش پا افتاده است ؟
آیا روزنامه‌نگار ایتالیایی جاندار بود و روزنامه‌نگار افغان جاندار نبود و حق زندگی نداشت ؟
ای کاش اجمل روزنامه‌نگار افغان هم تابعیت امریکایی یا فرانسوی یا ایتالیایی داشت تا شاید دولت‌ها برای آزادی‌اش تلاش می‌کردند
کرزای بی‌شرمانه به مطبوعات گفته بود خبرنگار ایتالیایی را با زندانیان طالبان معاوضه کردیم چون دولت ایتالیا را دچار بحران سیاسی کرده بود !!

اجمل کشته شد چون افغان بود و خونش برای آقای کرزای و دولت ارزش نداشت امٌا آن روزنامه‌نگار ایتالیایی آزاد شد چون اروپایی بود و خونش از خون اجمل سرخ‌تر بود و نباید به زمین می‌ریخت !! اجمل هم در سرزمینی مرد که مزد گورکن از آزادی آدمی افزون‌تر بود .

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Mohandes :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر