Recent Posts

دوشنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۸۷

هواشناسی پیازی

امروز برف بهاری منطقه مار را سفید پوش کرد و این دومین بارش برف است که در ماه مارس ما را غافل گیر می‌کند در حالی که در تمام طول زمستان از برف خبری نبود حالا بگو چی شده که از آمدن برف می‌نویسم !! در منطقه ما یک خانم معلمی به نام امانوئل فرلینی در شهر کوچک اوربانیا همه ساله در شب 24 و 25 ژانویه پیازی را به دوازده قسمت تقسیم می‌کند که نمودار 12 ماه سال است و آن را در داخل نمک و در پیش‌خوان پنجره رو به غرب قرارمی‌دهد و در سحرگاه آن روز به دقت لایه های پیاز را که در واقع حکم سنسورهای اقلیمی را دارد ، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد و تغییراتی جوی را در طول سال پیش بینی می‌کند و روستائیان و کشاورزان را نسبت به پدیده‌هایی نظیر برف و یخ‌بندن ، باد و باران و سیلاب‌ها که سالانه ضرر و زیان زیادی به کشاورزی وارد می‌کند مطلع می‌سازد . و قرن‌هاست اجدا این خانم معلم کار کارشناسی اقلیمی را در اوربانیا به عهده داشته‌اند و معمولاً پیش بینی او را روزنامه‌های محلی همه ساله منعکس می‌کنند.

البته من ایران شنیده بودم وقتی که لایه های پیاز ضخیم و سفت باشد نمودار شرایط سرد منطقه کشت است و برعکس لایه های پیاز اگر نازک و ظریف باشند نشان دهند گرمسیر بودن منطقه پرورش پیاز است ولی پیش بینی هواشناسی برای تمام طول سال برای من که آدمی بدبین و دیرباور هستم کمی دشوار بود . به همین جهت وقتی 25 ژانویه یعنی دو ماه پیش روزنامه های محلی نوشتند ماه مارس پیاز اوربانیا خبر از آمدن برف می‌دهد با همکارانم به جر و بحث سر صحت وسقم این پیش بینی پرداختیم و من برای این که اثبات کنم جناب پیاز ، کارشناس سازمان هواشناسی کشور نیست بروی تقویم دیواری به خظ خوانا نوشتم پیش بینی برف در ماه مارس ها ها ها !! . و حالا که دو ماه از این نوشته روی تقویم می‌گذرد و زمستان خشک سپری شده ، برای دومین بار در این ماه برف آمده و همکارانم امروز هر از گاهی با چشم و ابرو تقویم دیواری را نشانم می‌دادند . تازه فهمیدم پیاز قاچ شده فقط چشمم را نمی‌سوزاند !!

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Cloob :: Mohandes :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر